Nasza nowa wizja projektowania cyrkularnego obejmuje wszystkie linie produktowe, od krawędzi po infrastrukturę.

Mamy problem z odpadami. Klasyczny, obowiązujący do tej pory model życia produktu był, powiedzmy, liniowy. Najpierw sprzęt był projektowany, potem produkowany z użyciem świeżo pozyskanych surowców, następnie używany zgodnie z przeznaczeniem, by na końcu trafić na śmietnik. Model ten dominował od zarania dziejów aż do dzisiaj. I nawet mimo gigantycznych wysiłków zachęcających do recyklingu, nasz świat wciąż zmaga się ogromnym wpływem jaki wywiera nań właśnie ten liniowy model – ów wpływ najlepiej widać na wysypiskach śmieci, w oceanach i rzekach. Spójrzmy na problem z perspektywy mojej branży. W 2019 roku jedynie 17,4% z 53,6 mln ton e-odpadów (czyli zużytych przedmiotów elektrycznych i elektronicznych) zostało poddanych prawidłowemu recyklingowi. A przecież jest lepszy sposób – praktykowanie produkcji w ramach zamkniętego cyklu życia materiałów. W nim to, co normalnie stałoby się śmieciem, może być cennym surowcem użytym do produkcji.

Jako producent zaawansowanych urządzeń używanych przez miliony ludzi na całym świecie, Dell wziął na siebie odpowiedzialność za cykl życia produktów, wprowadzając do produkcji zasady gospodarki o obiegu zamkniętym (inaczej cyrkularnej). Nad takim sposobem produkcji pracujemy od ponad dziesięciu lat. Pierwszym był komputer stacjonarny OptiPlex, który już w 2007 roku został wykonany z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Ale jako branża musimy zintensyfikować działania. I musimy działać wspólnie. Właśnie dlatego wyznaczyliśmy sobie ambitny cel: do 2030 roku każdy nasz produkt kupiony przez klienta będziemy wykorzystywać ponownie lub, jeśli z jakiegoś powodu okaże się to niemożliwe, poddawać recyklingowi jego odpowiednik. Co więcej, 100% naszych opakowań i ponad połowa surowca, z którego wytworzone zostanie każde urządzenie będzie pochodzić z recyklingu lub z materiału odnawialnego.

Dążenie do osiągnięcia tego celu jest mocnym postanowieniem całej naszej organizacji. Efektem naszej pionierskiej pracy nad wprowadzeniem obiegu zamkniętego surowców jest fakt, że ​​świeżo wyprodukowany ekran może zawierać tworzywa sztuczne pozyskane z monitora zwróconego pięć lat temu, a dzięki innowacyjnej technologii odzyskiwania włókna węglowego, ​​notebook Latitude może być wykonany częściowo z odpadów z przemysłu lotniczego. Plastikowe butelki na wodę, które kiedyś zaśmiecały plażę, za sprawą naszej współpracy z NextWave Plastics, stają się opakowaniami chroniącymi np. twój laptop XPS. Już wkrótce na rynku zadebiutują nasze komputery, wyprodukowane z użyciem bioplastików powstałych na bazie odpadów dostarczanych przez przemysł drzewny. Będą to pierwsze takie komputery na rynku. Ważnym elementem jest też nasze nowe rozwiązanie „Project APEX”, czyli rozszerzenie możliwości korzystania z usług i produktów w modelu „as-a-service”, które pozwala przedłużyć żywotność urządzeń i zwiększy liczbę tych, które możemy odzyskać, by je odnowić lub poddać recyklingowi.

Aby jednak osiągnąć założony cel, musimy przyspieszyć zmiany dla całego naszego portfolio, wykraczając poza wszystko, co kiedykolwiek zrobiliśmy. Musimy wprowadzać nowe materiały, na nowo organizować procesy i zmienić myślenie o projektowaniu produktów, sięgając do granic własnych możliwości.

Odważne koncepcje projektowe

Typowy laptop zawiera ponad 200 części i komponentów wykonanych z tworzyw sztucznych i metali. Ich ponowne użycie w ramach odpowiedzialnego recyklingu stanowi wyzwanie. Przekonaliśmy się o tym naocznie. Wizyty w zakładach zajmujących się odzyskiwaniem surowców i próba samodzielnego rozłożenia na części pierwsze starego sprzętu stanowi dobrą naukę, która inspiruje nas do zmian projektowych: rezygnacji ze stosowania kleju (tam gdzie to możliwe), ograniczenia użycia śrub i projektowania sprzętu w taki sposób, by dało się go naprawić lub rozłożyć za pomocą ogólnie dostępnych narzędzi. Po jednej z takich zeszłorocznych wizyt nie mogłem się jednak oprzeć wrażeniu, że musi być lepszy sposób.

Prawda jest taka – do 2030 roku nie zostało nam wiele czasu. Stawiając sobie ambitne zadanie nie do końca wiedzieliśmy, jak je zrealizować. Wiedzieliśmy natomiast, że dajemy silny impuls całej naszej branży, by również inne firmy, szczególnie te związane z ekosystemem naszych produktów,  wprowadziły innowacje. Ponieważ pozostało tylko dziewięć lat, uznaliśmy, iż nadszedł czas, aby przyspieszyć działania, sprawdzając absolutnie wszystkie etapy projektowania i przesuwając jeszcze dalej granice naszych możliwości, tak by moc przetestować każdą nową koncepcję, materiał i technologię. Sprawdzając wszystkie opcje przekonamy się, które możemy wdrażać już dziś. Oto wyzwanie, które postawiłem przed zespołem profesjonalistów z dziedziny przemysłu i doświadczenia użytkownika (UX).

Rezultatem tego wyzwania było opracowanie wizji projektowania, które moglibyśmy nazwać cyrkularnym, czyli uwzględniającym zamknięty obieg surowców, dla wszystkich naszych linii produktowych. W ramach tej wizji:

  • Postaramy się o reinkarnację i dłuższe życie: będziemy projektować sprzęty, które będzie można „reinkarnować”. Dając im wiele żyć, umożliwimy im ponowne wejście do obiegu lub ich upcykling. Służyć temu będzie możliwość łatwego montażu i równie szybkiego demontażu. Wyobraź sobie projekt, który przewiduje, że całe urządzenie można rozłożyć na pojedyncze komponenty po usunięciu jednej śrubki – do tego właśnie dążymy. Potem skupimy się modelu „as-a-service” i urządzeniach, które zostaną zaprojektowane tak, by mogły być ulepszane w trakcie ich życia. Korzystając z 5G, chmury, regularnych, automatycznych aktualizacji, możemy oferować sprzęt, który nie tylko nie będzie technologicznie się starzeć, ale wręcz będzie z czasem robił się coraz lepszy.
  • Skupimy się na ekologicznym wnętrzu: Nasz największy wpływ na komputery będzie wynikał z wymiany podzespołów na bardziej ekologiczne. Produkcja, np. płyt głównych powoduje wysoką emisję zanieczyszczeń różnego typu. Sprawdzamy więc sposoby ograniczenia powstawania emisji, wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, zastosowania odnawialnych źródeł energii oraz możliwość ponownego wykorzystania całych podzespołów w nowych produktach, tak by dać im drugie życie, nie zużywając kolejnych cennych surowców (co można zobaczyć na powyższym filmie).
  • Wykorzystamy potęgę sztucznej inteligencji i danych: Sprawdzamy, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w celu zmiany zachowań, przewidywania awarii i uzyskania najwyższej sprawności energetycznej. Pracujemy nad „samonaprawiającymi się” urządzeniami, które zyskają taką możliwość dzięki sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowemu. Opracowujemy pulpity nawigacyjne dla administratorów IT, dzięki którym będą mogli analizować wydajność powierzonej im „floty” i sprawdzić jej wpływ na ślad węglowy firmy. Z myślą o użytkownikach końcowych tworzymy aplikacje, które podpowiedzą im, jak korzystać z naszych urządzeń w sposób zrównoważony i pomogą w recyklingu, gdy nadejdzie kres życia sprzętu.

Nasz cel jest prosty – im więcej odpadów odzyskamy i poddamy recyklingowi, tym bardziej przysłużymy się planecie. Będziemy konsekwentnie promować nasz globalny programy recyklingu i zwrotów, aby osiągnąć nasz cel.

Ale to za mało byśmy do 2030 roku osiągnęli nasz cel. Chcemy bowiem inspirować całą branżę do zmiany sposobów projektowania i wykorzystywania zasobów, pod kątem uwzględnienia zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Dlatego będziemy angażować projektantów i inżynierów zarówno z branży IT, jak i innych.

Opracowana przez nas wizja projektowania w duchu gospodarki w obiegu zamkniętym wzmacnia naszą pozycję lidera na rzecz rozwiązań, które przyczynią się do zmniejszenia ilości odpadów, przedłużą żywotność technologii i przyniosą pozytywny wpływ na środowisko. Zapraszam do zapoznania się z naszymi celami na 2030 rok i przekonania się, że już dzisiaj troszczymy się o jutro.

O autorze: Ed Boyd

Ed dołączył do firmy Dell w październiku 2007 roku, początkowo szefując grupie Consumer Experience Design Group. W 2010 roku Ed objął również działy Commercial i Enterprise firmy Dell. Ed jest odpowiedzialny za wzornictwo przemysłowe, projektowanie doświadczeń użytkownika i zaawansowane prace projektowe. Strategiczna wizja Eda pomaga firmie Dell dostarczać klientom na całym świecie, wielokrotnie nagradzanych, produktów i rozwiązań. Przed rozpoczęciem pracy w firmie Dell, Ed pełnił funkcję globalnego dyrektora kreatywnego w dziale Athletic Training firmy Nike.